OVERZICHT VAN DE VLIEGOPDRACHTEN*

uitgevoerd door de BOMBARDEERVLIEGTUIGAFDELING (Bom.V.A.),
welke was gestationeerd op het vliegpark SCHIPHOL.
(2 - I - 1 Lv. R.)

10 mei
Vertrek Aankomst Vliegtuignummer
(Fokker-T V)
Bemanningsleden ** Bijzonderheden
±03.45 - 03.55 05.55 856 KNAGE, KOCH, CARABAIN, OUDENAERT, KONINGS Gestart van Schiphol bij het begin van het eerste bombardement. Acht bombardementsvliegtuigen goed in de lucht gekomen.
OPDRACHT: Vijand aanvallen en zoveel mogelijk afbreuk doen. Het werden individuele vluchten.
De 856 landde ongedeerd op het vliegpark RUYGENHOEK.
Idem. 05.47 854 EILDERS, GEERLING, HOEFNAGEL, TROMP De 854 vloog zonder officier-waarnemer. Het toestel landde ongedeerd op het vliegpark RUYGENHOEK.
Idem. 05.47 862 METZLAR, DE HAAS, DEKKER, GOOSSEN, HEENEN Door de waarnemer werd één vijandelijk vliegtuig afgeschoten. De 862 landde on
Idem. 06.00 855 SWAGERMAN, STEENBEEK, SMOOIENAARS, VALIENT-GOED, JANSE Door de waarnemer werd één vijandelijk vliegtuig neergeschoten. De 855 landde weer op het vliegpark SCHIPHOL.
Idem. 05.10 865 VERHAGE, MULDER, VAN DE AS, KROONSBERG, WIJNSTRA De 865 geland op het vliegpark DE KOOY, waar het werd vernield. De bemanning keerde ongedeerd per auto naar het vliegpark SCHIPHOL terug.
Idem. ± 05.30 853 RUYGROK, ANCEAUX, DOUWES DEKKER, RIEMSDIJK, BRANDS De 853 met motorpech geland op het vliegpark RUYGENHOEK. Het is daar gebleven en heeft niet meer aan de strijd kunnen deelnemen.
De bemanningsleden 2, 3 en 4 en de korp. Konings uit de 856 keerden per auto naar SCHIPHOL terug. Luitenant Ruygrok stapte over in de 854 en korp. Brands in de 856.
Idem. ?? 858 VAN HENGEL, BAK, DRAAISMA, WEVERS De 858 zonder boordtelegrafist. Bij IJmuiden door de waarnemer één vijandelijk vliegtuig in zee afgeschoten. Door vijandelijke vliegtuigen naar het zuiden opgejaagd. Geland op vliegpark SOUBURG (Vlissingen). Bommen achtergelaten en weer gestart naar SCHIPHOL. Door eigen LuA bij Vere beschoten. Zodanig geraakt, dat noodlanding op het vliegpark HAAMSTEDE werd gemaakt, waar het toestel de volgende dag bij bombardement werd vernield.
Idem. ?? 850 WILDSCHUT, POOL, WINTERDIJK, ROZEBOOM, DE HAAN De 850 landde op het vliegpark BERGEN. De waarnemer had één vijandelijk vliegtuig neergeschoten. Doorgestart naar het vliegpark SCHIPHOL.
06.45 Niet teruggekeerd. 855 SWAGERMAN, STEENHEEK +, SMOOIENAARS +, VALLENTGOED +, JANSE + OPDRACHT: Bombardeer vijandelijke vliegtuigen op OCKENBURG (tel. van Cdo.-LvD.)
UITVOERING: Op OCKENBURG vier vijandelijke vliegtuigen vernield. Na bombardement bij OCKENBURG door vij. jagers afgeschoten. Lt. Swagerman redt zich per parachute en zwemmend. De overigen komen om het leven.
07.00 ?? 856 KNAGE, KOCH, CARABAIN, OUDENAERT, BRANDS OPDRACHT: Telefonisch doorgegeven van het Cdo.-LvD. Bombardeer vijandelijke vliegtuigen op OCKENBURG.
UITVOERING: Bombardement uitgevoerd. De door de kist van Swagerman gebombardeerde Duitse transportkisten brandden nog.
Na bombardement geland op RUYGENHOEK. Hier bericht ontvangen, dat onmiddellijk gereed gemaakt moest worden voor een nieuwe opdracht van SCHIPHOL af. Na het laden der bommen doorgestart naar het vliegpark SCHIPHOL en aldaar geland. Daar gebleven in afwachting van de nieuwe opdracht.
07.00 ?? 854 RUYGROK, EILDERS, GEERLING, HOEFNAGEL, TROMP Idem.
07.00 ?? 862 METZLAR, DE HAAS, DEKKER, GOOSSEN, HEENEN Idem.
12.15 12.50 856 MULDERS, ABSPOEL, BIA, HOLLANDER, OUWERKERK OPDRACHT: Bombardeer het vliegpark Waalhaven. Begeleid door zes Fokkers-D XXI van de 2e Ja.V.A. van SCHIPHOL.
UITVOERING: Bommen op restaurant, hangars en het veld. Op de terugweg door zes Me-109's aangevallen, die twee Fokker-T V'n neerschoten. Jagerbescherming was op dat moment afwezig, omdat de jagers beziggehouden werden door 9 Me-109's.
12.15 Niet teruggekeerd. 854 STOOVELAAR +, KÜNZEL +, OOST-INDIË +, BOON +, DEN HARTOG De 854 werd boven Oud-Beierland afgeschoten, waarbij sergt. Den Hartog zwaar werd gewond, terwijl de overige vier bemanningsleden om het leven kwamen. (Zie boven).
12.15 Niet teruggekeerd. 862 BLOMMESTEYN +, GROEN +, ESPEET +, KUIPER + De 862 werd eveneens boven Oud-Beijerland neergeschoten, waarbij de gehele bemanning werd gedood. (Zie boven.)


11 mei
Vertrek Aankomst Vliegtuignummer
(Fokker-T V)
Bemanningsleden Bijzonderheden
10.10 10.45 856 KNAGE, KOCH, CARABAIN, OUDENAERT, BRANDS. OPDRACHT: Bombardeer de Maasbrug in Rotterdam.
RESULTAAT: Alle bommen werden om 10.28 afgeworpen, maar vielen helaas naast de brug. Toestellen kwamen ongedeerd op Schiphol terug.
10.10 10.45 850 WILDSCHUT, POOL, DE WAAL MALEFIJT, KROONSBERG, DE HAAN Idem.
13.02 13.50 856 SWAGERMAN, EILDERS, GEERLING, HOEFNAGEL, TROMP. OPDRACHT: Bombardeer de Maasbrug in Rotterdam. Begeleid door drie Fokker-D XXI vliegtuigen van Buiksloot.
UITVOERING: Alle bommen werden afgeworpen, maar helaas weer naast de brug. De 856 keerde met slechts één van de jagers op SCHIPHOL terug. (Zie onder.)
13.02 Niet teruggekeerd. 850 VERHAGE, MULDER, VAN DE AS +, ROZEBOOM +, WIJNSTRA. Op de terugweg werden de 5 Ned. vliegtuigen aangevallen door 12 MESSERSCHMITT-Me 110'n. Twee vielen de 850 aan. De luchtschutter wist er één van neer te schieten. De andere schoot de 850 neer boven Waddinxveen. De nummers 1, 2 en 5 wisten zich per valscherm te redden. De sergeanten Van de As en Rozeboom kwamen om het leven. (Zie boven.)


12 mei
Vertrek Aankomst Vliegtuignummer
(Fokker-T V)
Bemanningsleden Bijzonderheden
17.00 17.45 856 METZLAR, DE HAAS, DEKKER, GOOSSEN, BEENEN. OPDRACHT: Bombardeer vijandelijke opstellingen bij de Wonsstelling op de afsluitdijk.
UITVOERING: Het toestel werd begeleid door een Fokker-D XXI van BUIKSLOOT. Door vijandelijk overwicht moesten de beide vliegtuigen bij Medemblik keert maken. Via Marken naar SCHIPHOL teruggevlogen.


13 mei
Vertrek Aankomst Vliegtuignummer
(Fokker-T V)
Bemanningsleden Bijzonderheden
05.19 Niet teruggekeerd. 856 SWAGERMAN +, ANCEAUX +, DOUWES DEKKER +, RIEMSDIJK +, WIJNSTRA +. OPDRACHT: Bombardeer de brug over de Moerdijk. Begeleid door twee Fokker-G I'n van Schiphol.
UITVOERING: Bommen afgeworpen, de brug net gemist. Op de terugweg door Me's neergeschoten bij Ridderkerk, waarbij de gehele bemanning om het leven kwam.
18-8-1965, Sectie Krijgsgeschiedenis, Luchtmachtstaf.

* De reden dat J.H. Frenken niet op deze lijst voorkomt heeft te maken met de noodlanding die hij eerder die week maakte: 'Na het ongeval stonden we nog lange tijd in de regen en de nattigheid, waardoor ik een flinke bronchitis opliep gepaard aan een oorontsteking waarvoor ik tijdelijk was afgekeurd om te vliegen.'
Wellicht redde deze oorontsteking zijn leven.

** De volgorde van de namen van de bemanningsleden is:
1. de officier-waarnemer, commandant van het vliegtuig.
2. de eerste bestuurder.
3. de tweede bestuurder.
4. de boord-telegrafist.
5. de lucht-(staart-) schutter.

Terug naar Piloot